Ματθ. ΣΤ', 14-21
«Εἶπεν ὁ Κύριος· ἐάν ἀφῆτε τοῖς ἀνθρώποις τά παραπτώματα αὐτῶν, ἀφήσει καί ὑμίν ὁ πατήρ ὑμῶν ὁ οὐράνιος· ἐάν δέ μή ἀφῆτε τοῖς ἀνθρώποις τά παραπτώματα αὐτῶν, οὐδέ ὁ Πατήρ ὑμῶν ἀφήσει τά παραπτώματα ὑμῶν. Ὅταν δέ νηστεύητε, μή γίνεσθε ὥσπερ οἵ ὑποκριταί σκυθρωποί· ἀφανίζουσι γάρ τά πρόσωπα αὐτῶν ὅπως φανῶσι τοῖς ἀνθρώποις νηστεύοντες· ἀμήν λέγω ὑμίν ὅτι ἀπέχουσι τόν μισθόν αὐτῶν. Σύ δέ νηστεύων ἄλειψαί σου τήν κεφαλήν καί τό πρόσωπόν σου νίψαι, ὅπως μή φανῆς τοῖς ἀνθρώποις νηστεύων, ἄλλα τῷ πατρί σου τῷ ἐν τῷ κρυπτῶ, καί ὁ πατήρ σου ὁ βλέπων ἐν τῷ κρυπτῶ ἀποδώσει σοί ἐν τῷ φανερῶ. Μή θησαυρίζετε ὑμίν θησαυρούς ἐπί τῆς γής, ὅπου σής καί βρῶσις ἀφανίζει, καί ὅπου κλέπται διορύσσουσι καί κλέπτουσι· θησαυρίζετε δέ ὑμίν θησαυρούς ἐν οὐρανῶ, ὅπου οὔτε σής οὔτε βρῶσις ἀφανίζει, καί ὅπου κλέπται οὐ διορύσσουσιν οὐδέ κλέπτουοιν, ὅπου γάρ ἐστίν ὁ θησαυρός ὑμῶν, ἐκεῖ ἔσται καί ἤ καρδία ὑμῶν».
Νεοελληνική απόδοση
Είπε ο Κύριος· αν συγχωρείτε στους ανθρώπους τα παραπτώματα τους, θα συγχωρήσει και σε σας ο πατέρας σας ο ουράνιος· και αν δε συγχωρείτε στους ανθρώπους τα παραπτώματα τους ούτε και ο πατέρας θα συγχωρήσει τα παραπτώματα σας. Και όταν νηστεύετε να μη γίνεστε περίλυποι σαν τους υποκριτές· γιατί αυτοί παίρνουν ένα ύφος λυπημένο, για να φανούν στους ανθρώπους πως νηστεύουν. Σας βεβαιώνω πως τον έχουν το μισθό τους από τους ανθρώπους. Αλλά εσύ όταν νηστέψεις, να χτενιστείς και να νιφτείς για να μη φανείς στους ανθρώπους πως νηστεύεις, αλλά στον πατέρα σου που είναι κρυμμένος και αόρατος παντού. Και ο πατέρας σου, που σε βλέπει κρυφά και δεν τον βλέπεις, θα στο αποδώσει στα φανερά. Να μη μαζεύετε για τον εαυτό σας θησαυρούς στη γη, όπου ο σκόρος και η σκουριά τους καταστρέφει και όπου οι κλέφτες σκάβουν τους τοίχους και τους κλέβουν αλλά να μαζεύετε για τον εαυτό σας θησαυρούς στον ουρανό, όπου ούτε σκόρος ούτε σκουριά τους καταστρέφουν και όπου κλέφτες ούτε σκάβουν τους τοίχους ούτε τους κλέβουν. Γιατί όπου είναι ο θησαυρός σας, εκεί θα είναι και η καρδιά σας.
Ερμηνεία, αρχιμ. Καλλινίκου Νικολάου, ιεροκήρυκος Ι. Μητροπόλεως Καισαριανής, Βύρωνος και Υμηττού
Η σημερινή Κυριακή, αδελφοί μου, αποτελεί την πύλη της Αγίας και μεγάλης Τεσσαρακοστής. Ήδη το πρωί ακούσαμε στον όρθρο στο δοξαστικό των αίνων ότι: « τό στάδιον τῶν ἀρετῶν ἠνέωκται, οἱ βουλόμενοι ἀθλῆσαι εἰσέλθετε». Η Αγία μας Εκκλησία, ο Κύριος μας καλεί σε έναν αγώνα. Σε αυτόν τον αγώνα θα είναι αφιερωμένος ο λόγος μας σήμερα, στα μέσα με τα οποία διεξάγεται, και στο βραβείο του.
Ο αγώνας.
Ξεκινάμε με αυτή την περίοδο του πνευματικού αγώνα με την συνείδηση, ότι είμαστε αμαρτωλοί. Βάζουμε τη ζωή μας, τις σκέψεις μας, τις επιθυμίες μας τους διαλογισμούς μας κάτω από το θέλημα του Θεού. Φωτίζουμε με το φως της αλήθειας Του και των εντολών Του την ψυχή μας, τη συνείδηση μας, το νου μας. Με τον τρόπο αυτό διαπιστώνουμε πόσο σκοτεινοί είμαστε, πόσο διαφορετικοί από το Θεό πατέρα μας. Διαπιστώνουμε ότι οι εντολές Του και το θέλημά Του είναι κάτι ξένο για μας. Έτσι φαίνεται ο θάνατος, το μίσος, η πλεονεξία, ο θυμός ,η ανηθικότητα, η προσήλωση μας στις ηδονές, η προσκόλληση μας στα υλικά πράγματα, η οργή, ο εγωισμός κυριαρχούν μέσα μας και μας εξουσιάζουν με παντοδυναμία. Η εικόνα του Θεού, αυτό το θείο δημιούργημα που ο Θεός φιλοτέχνησε και το προίκισε με τα δικά του χαρακτηριστικά έχει παραμορφωθεί, έχει εξαφανιστεί. Τίποτε από τις πράξεις μας και τις σκέψεις μας δεν θυμίζει ότι είμαστε οι εικόνες του Θεού. Όλα έχουν καλυφθεί από την αχλύ της αμαρτίας. Μας κυβερνά ο διάβολος διά των παθών μας και της αδυναμίες μας.
Και όμως. Όσο φρικτή και αποκρουστική και αν είναι η εικόνα της ψυχής μας εξουσιαζόμενη από τα πάθη, όσο και αν ο ρύπος της αμαρτίας έχει βρωμίσει τα πάντα μέσα μας, δεν έχουν χαθεί όλα. Υπάρχει καιρός και μάλιστα ο Απόστολος σήμερα μας τόνισε «ἰδού, τώρα εἶναι ὁ κατάλληλος καιρός νά ἐκδιώξουμε ἀπό τήν ψυχή μας τά ἔργα τοῦ σκότους καί νά τήν ὁπλίσουμε μέ τά ὄπλα τοῦ φωτός πού εἶναι οἱ ἀρετές. Ἅς εἶναι ἡ συμπεριφορά μας σεμνή, ὄχι συμπόσια καί μεθύσια, ὄχι ἀκολασίες καί ἀσέλγειες, ὄχι ἔριδες καί ζηλοτυπίες». Ο αγώνας μας είναι να απαλλαγούμε από τα πάθη μας και να ενδυθούμε τον Ιησού Χριστό. Να κατορθώσουμε η ζωή μας να μοιάζει με την ζωή του Χριστού. Όλα, οι σκέψεις μας, οι επιθυμίες μας, τα προγράμματα μας να είναι ίδια, όμοια να ταυτίζονται με εκείνα του Χριστού.
Κάθε χριστιανός αγωνίζεται αυτόν τον καλόν Αγώνα σε ολόκληρη τη ζωή του εντονότερα όμως κατ' αυτή την περίοδο. Αλλά εμείς όχι αγώνα πνευματικό δεν κάνουμε, όχι προσπάθεια δεν καταβάλλουμε για να ομορφύνουμε και να στολίσουμε την ψυχή με τις αρετές, αλλά περισσότερο κυλιόμαστε στο βούρκο της ακολασίας, της μέθης, της ασέλγειας με πρόφαση τις ημέρες αυτές. Ο διάβολος που μας κυβερνά και μας εξουσιάζει, γιατί μη μου πείτε ότι δεν μας εξουσιάζει, έχει κατορθώσει να καταστρέψει και να παραμορφώσει και την σκοπιμότητα αυτών των ημερών. Ενώ θα πρέπει να συγκεντρώνουμε το νου μας, να σκεφτόμαστε τις αμαρτίες μας, να κλαίμε μπροστά στο Θεό, να ζητάμε το έλεος και την συγνώμη του, να τρομάζει με την αιώνια τιμωρία και την κόλαση, εμείς, ω! εμείς, τραγουδάμε και χαιρόμαστε, γλεντάμε και μεθάμε. Πορνεύουμε και ασωτεύουμε ακόμη περισσότερο. Βουτάμε στο βούρκο της αμαρτίας και κυλιόμαστε σαν τα γουρούνια στη λάσπη των παθών. Η τρέλα της αμαρτίας μας έχει ζαλίσει να μη σκεφτόμαστε. Όταν θα συνέλθουμε από την καταστροφική μέθη μας θα είναι πια αργά για μας. Για αυτό, τώρα πρέπει να αγωνιστούμε με γενναιότητα, θέληση, αντοχή. Τώρα που μας βοηθά η Χάρις του Θεού. Τώρα με την ευλογία Του μπορούμε να μεταμορφωθούμε σε λαμπρές εικόνες του. Να ο αγώνας μας. Όσοι τον αγαπάμε θα αγωνιστούμε. Όσοι αγαπάμε τον Θεό θα προσπαθήσουμε. Όσοι θέλουμε να ζήσουμε μαζί Του θα χωρίσουμε από την αμαρτία και τον διάβολο.
2.Τα μέσα.
Για να κατορθώσουμε αυτό που επιθυμούμε, την νέκρωση των παθών και το χωρισμό μας από την αμαρτία ο Χριστός έθεσε στη διάθεση μας πολλά μέσα. Να μερικά:
α) νηστεία. Αποχή από το φαγητό, το οποίο πρέπει να είναι λιτό, όσο είναι απαραίτητο για να συντηρηθούμε. Η νηστεία ταπεινώνει το σώμα και δεν επιθυμεί την αμαρτία. Η νηστεία μας βοηθά να ξεκολλήσουμε από τις επιθυμίες των ηδονών και μας στρέφει προς τον Θεό.
β) Προσευχή. Με αυτήν προσπαθούμε να συγκεντρώσουν το μυαλό μας να μην ασχολείται με μάταιες υποθέσεις όπως είναι όλα τα γήινα. Να μην τριγυρίζει σε πρόσωπα και πράγματα του κόσμου αυτού. Αλλά με την προσευχή στρέφουμε το νου μας στο Θεό και σκεφτόμαστε μόνο Αυτόν. Σκεφτόμαστε τι έκανε για μας. Πόσο μας αγαπάει. Πόσο μας επιθυμεί. Σκεφτόμαστε τις αμαρτίες μας. Πόσο μας χωρίζουν από Αυτόν. Δοκιμάστε, έτσι αδελφοί μου και θα δείτε πόσο θα ειρηνεύσει ο νους σας και η ψυχή σας και θα αναπαυθεί κοντά στον Θεό.
γ) Άσκηση των αρετών. Σε αυτή την περίοδο θα ξαναθυμηθούμε τις εντολές του Θεού και θα αγωνιστούμε να τις εφαρμόσουμε. Θα συγχωρήσουμε όλους όσους που μας ζημίωσαν με κάθε τρόπο. Θα δώσουμε ελεημοσύνη. Δεν θα πούμε ψέματα. Θα εγκρατευθούμε και στην συζυγία. Με κάθε τρόπο θα προσπαθήσουμε να ασκηθούμε στην απόκτηση των αρετών.
Κάνοντας όλα αυτά, ίσως σκεφτείτε και ρωτήσετε: μα τι θα γίνει με τη ζωή μας; Τις δουλειές μας; Έχουμε οικογένειες. Δεν θα τα εγκαταλείψουμε. Αλλά και αν τα εγκαταλείψουμε για να προσευχηθούμε, να νηστέψουμε, να συγκρατηθούμε, να εκκλησιαστούμε, να εξομολογηθούμε θα τα φροντίσει ο Θεός. Ο Απόστολος μας είπε σήμερα: «μήν φροντίζετε διά τήν σάρκα γιά νά ἱκανοποιήσετε τίς ἐπιθυμίες της», για τα άλλα ας εμπιστευθούμε το Θεό. Εκείνος ξέρει τις ανάγκες μας και θα φροντίσει για αυτές. Εξάλλου μας το ζητάει ο ίδιος: « ἐπιρρίψατε ἐπί Κύριον τήν μέριμνά σας καί αὐτός θά σᾶς διαθρέψει».
3.Το βραβείο.
Τι θα κερδίσουμε αν όλο αυτό το κάνουμε; Τι άλλο από την ελευθερία μας από τον διάβολο. Θα κερδίσουμε ζωή με τον Χριστό. Αντί αυτών που στερηθήκαμε στη ζωή αυτή, θα απολαύσουμε αιώνια αγαθά, πλούτο δωρεών από τον Θεό. Ανάσταση και χαρά αιώνια Μπορεί με το αδύναμο μυαλό μας να μην καταλαβαίνουμε τι μας υπόσχεται ο Θεός και να μη μας συγκινούν, αυτό δεν σημαίνει ότι και δεν πρέπει να αγωνιστούμε. Με τον αγώνα θα καταλάβουμε. Τέλος δε ας εμπιστευθούμε στον Θεό δεν μας λέει ψέματα ούτε μας κοροϊδεύει, ούτε θέλει να μας εξαπατήσει.
Αδελφοί,
Το στάδιον των αρετών άνοιξε. Όσοι επιθυμούμε Αγώνα ας εισέλθουμε.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου